keskiviikko 15. helmikuuta 2012

SUIHKUARVOSTELU 1

Sijainti: Rauma, oma kotisuihku
Kerros: 1/1

A) Vesielementit
1. Paine                                     8
2. Veden lämpötila                   10
3. Suihkun leveys                      8
4. Suihkun kunto                      10

+Veden lämpötila pysyy juuri määritetyssä, ja kertaakaan ei ole liian kylmää vettä tullut.
-Suihkun leveys on hyvä, mutta suihkun keskellä oleva ruuvi rajoittaa veden tuloa suihkun keskiöstä. Tämä luo ns. cone-efektin suihkulle, mikä jää negatiivisena asiana mieleen.

B) Fyysiset ominaisuudet
5. Suihkutilan koko                  10
6. Suihkuverho / seinä               7
7. Suihkun + lattian lämpötila    9

+Suihkussa on tilaa vaikka niihin juttuihin, joita ei tässä blogissa käsitellä. Suihkutilassa voi olla kylmä, mikäli poistoilmanpuhallin jäänyt vahingossa päälle. Lattia on tosin erittäin lämmin, ja siitä saa haluttaessa vaikka kuuman!
-Suihkuverholla on ikävä tapa hyökätä päälle, ja sitä saa olla jatkuvasti tökkimässä etäämmälle.

C) Muut ominaisuudet
8. Pesuaineet                              10
9. Pyyhe                                      9
10. Mielikuva                             10

+Oma suihku, omat pesuaineet. Kaikki tarpeellinen saatavilla. Erittäin miellyttävä, useimmiten hyvin pitkäkestoinen suihkuelämys.
-Pyyhkeet joutuu pesemään itse.

YHTEENSÄ:                          91 / 100
Vesielementit                           36 / 40
Fyysiset ominaisuudet             26 / 30
Muut ominaisuudet                  29 / 30


perjantai 10. helmikuuta 2012

Oma suihku, paras suihku

WHAT?

Tämän blogin tarkoitus on yksinkertaisesti arvostella suihkuja, joihin törmää keikkareissuilla. En varmaankaan liene ainoa, kenelle hotelleista jää jälkikäteen mieleen kolme asiaa: aamupala, sänky, ja suihku. Aamupalan voi toki jättää syömättä, ja ihminenhän nukkuu missä tahansa, joten suurin vaikuttava tekijä hotellin mukavuuteen on suihkun laatu.

No miten suihkuja sitten muka voisi arvostella? "Ei lämmintä vettä", "roiskii", "epäsiisti". Noh noh, suihkuhan on myös monesta muusta asiasta kiinni. Tässä blogissa arvostelen hieman pintaa syvemmältä suihkun olemusta, ja vaikutelmaa jonka siitä saa. Unohtamatta tietenkään sitä tärkeintä, mille tuulelle suihku saa ihmisen. Seuraavassa arvostelukohteet, ja pienet perustelut:

A) Suihkun vesielementit
1. Paine - Suihkun painehan on erittäin suuressa merkityksessä suihkussa viihtyvyymisen kannalta. Liian pieni paine tuo eittämättä epämukavan tunteen, tuntuu aivan kuin vettä joutuisi käyttämään moninkertaisesti enemmän, kuin hyväpaineisessa. Kova paine taas on pelkkää plussaa, koska sillä voi olla myös herättävä vaikutus. Kuka muka hotelliaamuna, kiireessä, on virkeänä suihkun jälkeen aamupalalla?

2. Veden lämpötila - Erityisesti veden lämmön tasaisuus. Onko ärsyttävämpää, kuin suihku, jossa vesi vaihtelee 20°C ja 60°C välillä, vaikkei edes katso lämmönsäädintä päin.

3. Suihkun leveys - Liian kapea suihku voi johtaa samaan, kuin liian pienipaineinen suihku, eli joudut suihkun alla kierimään ja pyörimään, jotta molemmat hartiat kastuisivat.

4. Suihkun kunto + tyyppi - Tähän kategoriaan kuuluu suihkun kalkkisuus (harottavat vesihaarat, suihkun "beam" eli vesikiilan muoto), jotka vaikuttavat siihen, mille alueelle suihku kosteuttaa.

B) Suihkun fyysiset ominaisuudet
5. Suihkutilan koko -

6. Suihkuverho / -seinä -

7. Suihkun ja sen lattian lämpötila -

C) Muut asiat
8. Saatavilla olevat pesuaineet -

9. Hotellin pyyhkeen laatu -

10. Mielikuva - Minkälaisen vaikutelman suihkussa käynti jättää.

Arvostelen yllämainitut kymmenen kohtaa asteikolla 1-10, 1 ollen huonoin, ja 10 ollen täydellisyyttä hipova.

Ensimmäisessä arvostelussa arvostelen oman kotini suihkun, joka toimii referenssinä tuleviin suihkuihin. Arvostelua varten joudun kuitenkin käymään vielä suihkussa, jotta kykenen kirjaamaan ylös  sen herättämät mielikuvat.

Kastellaan!

-H